تغذیه و رژیم درمانی

درباره تغدیه مینویسم

تغذیه و رژیم درمانی

درباره تغدیه مینویسم

  • ۰
  • ۰

این موضوع همیشه برای من ناراحت کننده بوده که در فرهنگ ما ایرانی ها چاق بودن با سلامتی و ثروت پیوند خورده است. البته خوشبختانه با پیشرفت علم و بیشتر شدن مطالعه مردم، چند سالی است که ورق دارد بر می گردد و اطلاعات مردم در باره ضررها و خطرهای اضافه وزن بیشتر شده است. مردم بیشتر به فکر کنترل وزن و تناسب اندام افتاده اند و دیگر به اضافه وزن، آن طور که باید، یعنی به چشم یک بیماری و مشکل جدی نگاه می کنند.

ببینیم اضافه وزن با چه بیماری ها و مشکلاتی ارتباط مستقیم دارد:

دیابت

چی هست؟ >دربیماران دیابتی میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی و نرمال است. از سکته قلبی تا نابینایی از عوارض وخیم و وحشتناک دیابت اند.

ارتباطش با اضافه وزن؟  > بیش از 85% مبتلایان به دیابت، اضافه وزن دارند. وزن زیاد، عملکرد سلول ها را تغییر می دهد و آن ها را نسبت به انسولین مقاوم می کند. وظیفه انسولین در بدن کاهش و کنترل قند خون است.

وقتی وزن کم می کنید ریسک ابتلا به دیابت را از خودتان دور می کنید. یکی از اولین توصیه های پزشکان به مبتلایان دیابت، کنترل وزن برای سریع و آسان کردن مراحل درمان است.

فشار خون بالا

چی هست؟ > به فشاری که قلب شما با هر تپش به دیواره رگ ها وارد می کند فشار خون می گویند. حالا اگر مقدار این فشار زیاد باشد یعنی زنگ خطر. فشار خون بالا ممکن است باعث سکته قلبی یا نارسایی کلیه شود.

ارتباطش با اضافه وزن؟  ß وقتی وزن شما زیاد باشد، کار قلب برای پمپاژ خون سخت می شود. قلب باید با زحمت و فشار بیشتری خون را به سلول هایتان برساند. از طرف دیگر، چربی اضافی بدن به کلیه ها که فشار خونتان را تنظیم می کنند هم آسیب می زند.

شماری از سرطان ها

چی هست؟ ß سرطان یعنی سلول های یکی از اعضای بدن، مثلا روده، به صورت غیرطبیعی یا مهار نشده رشد و تکثیر پیدا کنند. قسمت ترسناک قضیه این جاست که سلول های سرطانی ممکن است به قسمت های دیگری از بدن هم بروند و بقیه اعضا را هم درگیر کنند.

ارتباطش با اضافه وزن؟ > «سازمان بهداشت جهانی» (World Health Organization) اعلام کرده که اضافه وزن جزو سه عامل اصلی ابتلا به سرطلان است. سرطان سینه، روده، کیسه صفرا و کلیه جز سرطان هایی هستند که ارتباطشان با اضافه وزن تایید شده است.

در حقیقت، یکی از انواع سلول هایی که بدن با آن بافت های سرطانی را از بین می برد، با چربی زیاد مسدود می شود یا از کار می افتد. با کم کردن وزن و تغییر برنامه غذایی (مشاوره آنلاین رژیم می تواند کمک کند) ریسک این بیماری شوم را به طرز قابل توجهی کم کنید.

بیماری های قلبی و سکته

چی هست؟ > به بیماری هایی که در آن رگ های حامل خون باریک و دچار گرفتگی می شوند یا قلب در پمپاژ خون به مشکل بر می خورد، بیماری های قلبی می گویند. مثال: حمله، ایست و سکته قلبی، درد سینه و ریتم نامنظم قلب.

سکته هم وقتی اتفاق می افتد که خون به یکی از قسمت های مغز یا قلب نرسد، که باعث می شود سلول های آن قسمت بمیرند.

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در دنیا هستند. در ایران چطور؟ در ایران هم متاسفانه علت بیش از 45% مرگ ها امراض قلبی است.

ارتباطش با اضافه وزن؟  ß اضافه وزن دشمن قلب است. وزن زیاد با بالا بردن فشار خون، میزان کلسترول و قند خون، عملکرد طبیعی قلب را مشکل می کند و چوب لای چرخ فعالیت های قلبی ما می گذارد. جریان طبیعی خون در رفت و برگشت به قلب و دیگر اعضای بدن مثل مغز هم با اضافه وزن سخت تر و سخت تر می شود.

ورم مفاصل و استخوان ها

چی هست؟ > همان طور که از اسمش پیداست، این عارضه باعث خشکی و درد در مفصل ها می شود. بیشتر از همه، مفصل های دست، زانوها، لگن و پایین کمر مورد حمله این بیماری قرار می گیرند.

ارتباطش با اضافه وزن؟ > واضح است که هرچه وزن بدن بیشتر شود، تحمل بار اضافی برای استخوان ها و مفاصل سخت تر می شود. فشاری که بدن به این مناطق وارد می کند همین طور باعث تحلیل رفتن مفاصل و غضروف اطراف آن ها می شود.

علاوه بر این ها، اضافه وزن یعنی بیشتر شدن مواد خونی که باعث ورم و پف کردن می شوند، یا به بیان ساده تر، بیشتر شدن احتمال ورم مفاصل.

موارد بالا فقط چند نمونه از بیماری هایی هستند که با اضافه وزن ارتباط دارند. متاسفانه لیست به همین جا ختم نمی شود و ادامه دارد (ایست تنفسی در خواب، کبد چرب و غیره). اضافه وزن همینطور برای زنان در دوران حاملگی و بعد از آن هم می تواند خطرهای زیادی داشته باشد. مشکلات روان شناختی همراه با اضافه وزن هم کم نیستند، سختی کار و فعالیت های روزانه و افت کیفیت زندگی هم که بماند. اعتماد به نفس این افراد کمتر می شود، از جمع ها فاصله می گیرند و از اجتماع طرد می شوند. متاسفانه رفتار مناسبی هم با این افراد نمی شود و برچسب «بی اراده» یا «تنبل» می خورند که تاثیر منفی روی روحیه شان می گذارد و شاید حتی ممکن است نسبت به کاهش وزن دلسرد شوند. اما فارغ از انرژی های منفی دیگران، این افراد باید به خاطر  سلامت جسم و روانشان نسبت به کنترل وزن خود اقدام کنند تا زندگی بهتری را به خود هدیه دهند.

 

منبع : لایف دایت

  • ۹۸/۰۶/۱۹
  • kam calori

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی